Tuesday, August 16, 2011

Pil Perancang

Salam Ramadhan..

Hari nih nak cite sikit mengenai pil perancang...

Hidup dalam zaman semua nya RM nih memang mencabar.nak tambah ahli keluarga pun kena fikir dan bermesyuarah juga harus mengambil kira semua sudut.bukan setakat wang ringgit sahaja,komitmen yang tinggi juga penting dalam membesar kan anak anak.Berapa tahun jarak yang ideal?mengikut satu artikel yang pernah saya baca,jarak yang sesuai uuntuk menambah ahli keluarga adalah dua tahun.ini mengambil kira tahap penyusuan 2 tahun anak yang lebih tua telah selesai.

So bagi kita kita yang dah kahwin ni..or maybe yang belum kahwin pun tahu akan salah satu kaedah untuk merancang keluarga dan menjarak kan kehamilan adalah mengguna kan pil perancang.Terdapat pelbagai jenis perancangan keluarga terdapat di pasaran termasuk lah menggunakan pil,suntikan atau cara traditional( ha saper tak tahu cara traditional)

Tapi tahu kah kita terdapat pelbagai kesan pemggunaan pil perancang kepada kita.ada yang menyebabkan kegemukan,kemurungan dan ada juga yang menyebabkan tahap tekanan darah naik.

Selain dari kesan kesan yang nyata..tahu kan kita pil perancang menurunkan tahap simpanan vitamin C sebanyak 30%.oleh itu kita di galakan mengambil Vitamin C sepanjang mengambil pil perancang.

Selain dari vitamin C,penggunaan pil perangcang juga menyebab kan penurunan paras pyridoxine atau vitamin B6 dan vitamin E di dalam darah.oleh itu supplement vitamin B dan Vitmamin E juga sangat membantu bagi ibu ibu yang mengamal kan pil perancang.

Ok one more bagi ibu ibu menyusu sila pastikan pil perancang yang di ambil adalah dari jenis yang mengandungi progestin bukan progestin dan estrogen.Ini kerana pil perancang yang mengandungi estrogen tidak sesuai untuk badan ibu menyusu dan ianya boleh mengurangkan penghasilan susu ibu.


Mahu kan yang terbaik untuk diri anda dan yang tersayang.Sila emel ke zuralism@ gmail.com atau call Zura di 0123230312 untuk sebarang pertanyaan produck kesihatan Shaklee.

- Posted using BlogPress from my iPad

No comments:

Post a Comment